Učitelé - střední školy a vyšší stupeň víceletých gymnázií
Informační, osvětové a výukové materiály pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů a k protiúrazové prevenci dětí a mládeže |
Právní předpisy a užitečné odkazy |
|
|
Digitální učební materiály k podpoře
rozvoje odborných kompetencí budoucí pracovní síly k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
Téma |
Výklad, prezentace tématu
|
Pracovní listy |
Určení |
zadání |
řešení |
(cílová skupina)
|
Co
bych měl vědět o BOZP a proč
|
|
|
|
vyšší
sekundární odborné vzdělávání:
střední odborné školy a učiliště, konzervatoře &
vyšší sekundární všeobecné vzdělávání: vyšší stupeň víceletých gymnázií; čtyřletá gymnázia |
Práva a povinnosti zaměstnanců
|
|
|
|
Zaměstnávání žen a mladistvých a ochrana jejich zdraví při práci
|
|
|
|
Právní předpisy BOZP
|
|
|
|
Dívej se, vyhodnocuj a komunikuj
|
|
|
|
Mám problém, zastane se mě někdo?
|
|
|
|
Úloha vedoucích zaměstnanců z hlediska BOZP
|
|
|
|
Digitální učební materiály (DUM) k podpoře rozvoje odborných kompetencí budoucí pracovní síly k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci byly vytvořeny v rámci projektu TIMPSV0007 Podpora rozvoje odborných kompetencí budoucí pracovní síly k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, řešeném v období 6/2018 až 6/2020 Výzkumným ústavem bezpečnosti práce za finanční podpory Technologické agentury ČR v programu BETA2. Zde zveřejněné digitální učební materiály přispívají k vytváření předpokladů pro kvalitní profesní a zaměstnanecké vztahy a volbě pracovního režimu zaměstnance s důrazem na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, a to zejm. u nově nastupujících nebo nezkušených pracovníků.
Na úrovni vícero klíčových kompetencí, jimiž mají disponovat absolventi gymnaziálního a odborného vzdělávání, umožňují DUM:
- vytvářet si a mít odpovědný vztah ke svému zdraví (uznávat hodnotu života, uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních);
- posuzovatreálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky jednání a chování v různých situacích;
- mít reálnou představu o pracovních a dalších podmínkách v oboru a o požadavcích zaměstnavatelů na pracovníky;
- znát obecná práva a povinnosti zaměstnavatelů a pracovníků;
- být schopen dodržovat zákony (resp. právní předpisy, technické normy a další standardy).
Na úrovni odborných kompetencí k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci (BOZP), které se očekávají od absolventů odborného vzdělávání, pomáhají DUM:
- umět chápat bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků;
- znát a být schopni dodržovat základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci;
- znát a umět uplatňovat zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti, rozpoznat možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;
- poznat systém péče o zdraví pracujících.
Obsah DUM není diferencován vůči uvedenému stupni vzdělání, a je tudíž výhradně na učitelích, jak s ním vůči té které cílové skupině naloží, a v jaké vzdělávací nebo průřezové oblasti, tématu či vzdělávacím oboru výuku uskuteční.
Obsah DUM není zakonzervován v čase, naopak digitální učební materiály jsou původcem průběžně prověřovány a aktualizovány. Údaj o aktualizaci (pokud k ní bylo nutné přistoupit) je uveden vždy na prvním snímku výkladového souboru a promítá se rovněž do pracovních listů.
|